måndag 31 december 2012

Undersköterskor slavar...

Jag läste detta på Facebook:

"Det är idag högaktuellt om försämrade arbetstider för undersköterskor. Man ställs inför valet att jobba tre av fyra helger eller arbeta delade turer på lördagar under varannan jobbarhelg. Familjelivet och hälsan tar stryk av dessa arbetstider. Delade turer hör definitivt inte hemma på en modern och demokratisk arbetsplats år 2013. Slaveriet har varit avskaffat i flera hundra år men tydligen inte i dalarnas kommun och landsting. Det är tydligt att vi inom omsorgen ska se vårt arbete som ett kall pga alla krav som ställs. Vi har faktiskt ett liv utanför jobbet, vi vill inte vara livegna längre. Delade turer innebär också att vi får sämre återhämtning. Det blir mer sjukfrånvaro och långtidssjukskrivningar Hur ska det gå för ensamstående mammor, hur får de ihop sin barnomsorg. Vi måste göra arbetet mer attraktivt i framtiden och inte mer o- attraktivt. Vilka ungdomar vill jobba så ?
Om du vill stödja undersköterskorna i kampen emot försämrade arbetstider; Kopiera detta och sätt det på din status !!"


Jag kan hålla med om mycket i texten. Personligen jobbar jag tre av fyra helger OCH har delad tur varje arbetspass! Jag har också obetald arbetstid fyra timmar varje natt jag har sovande jour.. Jag blir tvungen att vara hemifrån 60 timmar i veckan men har bara betalt för heltid...

Att hälsan tar styk kan kanske också stämma. I förrgår hade jag febervärk i kroppen och var riktigt risig, men kände mig ändå tvungen att åka och jobba eftersom då jag var hemma för att jag ramlat och gjort illa axeln, och då min Mofi blev svårt sjuk, beordrades kollegor in i mitt ställe.
Jag visste att en av mina kollegor inte fått sin enda månatliga lediga helg på tre månader... Det är tydligt att vikarie-poolen inte fungerar bra!
Jag vill inte jämföra mitt jobb med slaveri, men mycket och massor behöver förbättras för undersköterskor och personliga assistenter.

Jag vill avsluta angående det här med att jag trots allt detta faktiskt älskar mitt jobb!!!


Jag tror att vi kan ta oss upp i slalombacken så här på årets sista dag... Jag är snudd på kry och kan säkert "ploga" med Vera i sakta mak...

// ANNIKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar