torsdag 19 september 2013

Lagen på min sida!

Tryckfrihetsförordning (1949:105)

1 § Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning. (lagen.nu)


Kanske minns ni att jag var upprörd och skrev ett par inlägg om en dammsugare för över 40000 kr. Det hade sin grund i att B blev "lurad" att skriva på ett köpekontrakt vid en hemförsäljning. Hon ångrade sig snart och jag hjälpte till ta reda på hur ångerrätten gäller. B gjorde ALLA rätt kring detta.. MEN, Global Evolution AB (företaget) ville inte låta köpet återgå om inte JAG raderade mina inlägg?!!

Hallå!!! Tryckfrihetsförordningen!! Vad var det för villkor? Det är endast domstol som kan tilltala och straffa för något man skriver.. och jag upplever att jag straffades genom företagets villkor att jag skulle ta bort inläggen.

Men jag beslutade att göra det.. för stunden.. för att underlätta att ärendet fick den gång som det ÄNDÅ skulle ha enligt lagen!!!

Idag läste jag en artikel i Aftonbladet om Stefan som köpte en lika dan dammsugare.. och nu vill jag lägga tillbaka mina inlägg för att varna för detta oseriösa, företag!!

Så nedan följer de båda inläggen som jag självklart sparat som utkast!

// ANNIKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar