söndag 13 oktober 2013

Snacka om "KGB", som Vera säger..



Jag älskar mitt jobb i Borlänge - jag är rädd för att köra bil i vinterhalka..

Jag älskar att jogga i skogen - jag är rädd för björnar och får björnfrossa..


Jag har en kompis som är galet modig. Hon har gjort en lista med sina rädslor och utmanar sig själv till att beta av samtliga.. Jisses, jag tror hon nu både hoppat bungyjump, sovit ensam i skogen och sjungit karaoke..

Helt enkelt är det så att alla människor har olika rädslor. Men vissa, som jag till exempel, låter rädslorna styra lite för mycket över livet i övrigt.

Vad har jag mer för rädslor? .. Jag är lite rädd för stora hundar, men jag har i alla fall numer en liten Luna.

Jo, just det.. usch jag ryser och äcklas av bara tanken! Jag är skiträdd för sniglar också.. De stora svarta/bruna skogssniglarna och mördarsniglarna får mig att hoppa högt varje gång jag ser dem, och ibland börjar jag faktiskt springa för att komma undan fort.

Det har mina barn haft ganska roligt åt genom åren och sagt:
  "Mamma, de KAN INTE komma ikapp dig!!"

Jag tror jag måste styra upp det här på något sätt.. Jag kan väl inte låta mina rädslor bestämma över något som jag VILL göra?!!

Jag vet att min kära hustru är rädd för matematik, hon räknar ändå nu så öronen ryker och har redan gjort klart första kapitlet i matteboken..

Hon har dessutom höjdskräck, och körde ändå husbilen "Gerd" över höga broar och uppför färjeramper i somras.


Och som på toppen av stålverket så körde hon tidigare kran och satt då 20 meter över marken!!!
Där kan man snacka om "KGB" säger hon.. (alltså KBT - kognitiv beteendeterapi).

Vera är min hjälte, hon låter inga rädslor styra över henne 
- och precis så modig vill jag också vara!


// ANNIKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar