tisdag 5 november 2013

Atomer och tuggummikulor..

Frugan har rätt. Jag gillar att associera för att förtydliga och knyta mina tankar till något som är lättare att förstå.. Att utbilda sig till sjuksköterska innefattar otroliga mängder kunskap, och att förstå atomer och celler är inte helt enkelt..

Men helt enkelt så har vi suveräna föreläsare som också gillar att associera kunskaperna. Det kan handla om allt från lotterivinster till miljöstationer..



Det här med atomer och associera får mig att tänka på mina barn när de var små och vi besökte mina föräldrar i Täby.


På ett höghus i centrum finns det två stora klot. Dessa associerade ett par ganska små pojkar till atomer, vilket jag tyckte var lite märkligt..
Mina barn hade en annan association, dom tyckte kloten såg ut som tuggummikulor man kan vrida fram från en tuggummiautomat..

Därför kallar vi än idag Täby centrum för just Tuggummicentrum.


Nu ska jag återgå till mina atomer/tuggummikulor en stund till och fortsätta att associera för att göra det hela lite begripligare.. om det går.


// ANNIKA

1 kommentar:

  1. Den röda och gula "tuggummikulan" har fått ny design. Det ser nu ut som om dom roterar och skiftar i olika gula färger. Båda bollarna är nu gula Kramisar till er

    SvaraRadera