söndag 10 november 2013

Inte rosettsöt ...

Fars dag.. jag tänkte först inte skriva nåt inlägg om /till min far. Vi brukar uppmärksamma våra nära på deras dagar i bloggen , men farsan har inte ens en dator..Sen tänkte jag om, han är värd en story med eller utan dator hemma.., men det blir ingen rosettsöt fars dags hyllning.
Jag var "pappas flicka" när jag var liten, våra föräldrar skildes när jag var 3 år och jag stannade hos pappa medan syrran flyttade med mamma.


Livet blir inte alltid som man tänkt sej .. och jag kan inte tänka mej att pappa på något sätt hade för avsikt att utsätta oss båda för vad som hände kommande 7 år.  Hans beroende spårade ur helt när jag var 10 år, han förlorade jobbet och jag placerades hos min mamma.

Jag kan blunda ..och minnas när bilden nedan togs, det var hemma, jag var 8år, det var ännu en fest, jag var obekväm med alla dofter/främlingar hemma och pappa var full..min docksäng hade gått sönder men han ville inte laga den, han ville bara vara med dom i tv rummet och röka..jag minns musiken ..Rolling stones..Jag var arg och ledsen för docksängen, för att han inte var som min bästis pappa, han skulle lagat hennes docksäng, och för att jag kom till insikt ..Jag minns känslan när jag blundar..


25 år av missbruk följde, innan han var mottaglig för hjälp han ständigt erbjöds..

Under 25 års missbruk hinner man förstöra stor del av sin relation med sina barn, det vet han om .. Efter hans behandling har vi byggt upp en ny relation och han har mitt fulla förtroende för vem han är...Snällare människa får man leta efter, INGEN har något ont att säja om min far. Nykter alkoholist/narkoman sen 12-13 år och INTE ett enda återfall.. Fantastiskt!!

Idag på Fars dag blundar jag ..och minns...hans hand, den jag höll när jag var liten.. den var så fascinerande mjuk.. jag älskade att hålla hans hand. Inte ens fröknarna i skolan hade så mjuk och len hand att hålla i , som min pappa.

Kanske är jag inte längre "pappas flicka", men jag är min fars dotter.. en dotter som önskar sin far Grattis på Fars Dag, både här och i det telefonsamtal jag ska göra nu.

Grattis på fars dag!


 // VERA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar