söndag 24 november 2013

PepparkakshusBIL, med nytta och nöje

Det ringde.. ringde igen. Signalen ökade! Vera svarade sömndrucket: ”Haaallåå”.
Bråttom, bråttom, tänkte jag. Men hon klev upp utan att stressa och kom ÄNDÅ raskt iväg till jobbet. Jag förundras över att min hustru kan skynda utan att stressa.. Antagligen kom hon försent.. och det brukar kosta.. till och med hembakt ibland.

Kanske får "Musketörerna" nöja sig med Veras snygga ballerinamoves den här gången.. som helt säkert är förtjusande i hennes stålverks-arbetskläder! Misströsta inte pojkar, jag kan mycket VÄL tänka mig att det kommer fler tillfällen till go-fika.

Nåja, baka ska vi i alla fall göra idag. Men inte morotskaka. Nä, det är pepparkaksdegen som ska tillredas..

Förra året fick vi ihop ett traditionellt pepparkakshus.. i år ska vi ge oss på ett försök att bak-bygga vår husbil ”Gerd”. En pepparkakshusBIL ska det bli.. HOPPAS vi!!


Mallen ritades och klipptes ut igår kväll.. Sååå, vad var det nu för deg jag gjorde förra året? Bara att börja leta på nätet..

Julen närmar sig.. en varm, skön känsla av förväntan kommer till mig så starkt att jul-hormoner diffunderar ut i varje cell av min kropp, där de får kriga mot anatomikunskaper som strömmar ut från det centrala nervsystemet..
Och när pepparkaksdegen är klar ska jag smaka, och på latin föreställa mig vad som händer med degklutten när den tar sig hela vägen genom mag- tarmkanalen.


Dagens nytta & nöje med pepparkaksdeg!


// ANNIKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar