onsdag 18 december 2013

Rätt ska vara (laglig) rätt!

Att jag varit kluven till mina sjuksköterskestudier är nog ingen nyhet för er bloggläsare.
Redan i oktober bestämde jag mig för att återgå till mitt heltidsjobb.. jag tyckte det var ett ypperligt och smidigt tillfälle för alla parter då min vikarie i samma tid erbjöds en annan tjänst.
När jag fick besked att jag ändå skulle få vänta i över fem veckor på att börja jobba upplevde jag det som mer än besvärligt och jag förstod inte varför det skulle dröja.

Att sitta hemma och rulla tummarna ligger inte för mig så jag fortsatte studierna. Jag tyckte anatomin var rolig och spännande och jag peppade mig själv till att det var den vägen jag skulle gå. Men trots att lärdomarna är givande vill jag av mängder med anledningar ändå börja jobba igen.

Igår kontaktade jag återigen min chef och meddelade att jag vill gå upp i full tid. Till saken hör att jag inte sökt tjänstledigt längre än till årsskiftet.
Första beskedet jag fick var att jag inte kan komma tillbaka förrän till sommaren eftersom min vikarie är insatt till dess. Det korrigerades snabbt till att jag skulle få vänta tills terminen var slut den 19 januari, men jag skulle inte få vara på min ordinarie tjänst förrän till sommaren???

Jag fick inte ihop det! Varför ska jag behöva vara tjänstledig längre än jag sökt? Och hur kan man tillsätta personal längre än det finns tillgängligt vikariat??? Jag har bara sökt till årsskiftet, punkt slut!

Nej, det här osade kattskit!!! Nu när jag äntligen har kollat upp vad lagen säger så vet jag att jag redan i oktober hade rätt att återgå i tjänst inom två veckor.

Jag förstår ingenting.. men jag krigar givetvis vidare för min lagliga rätt att få tillbaka mitt jobb, och det inom två veckor!!!


För jag vägrar att bli överkörd två gånger!


// ANNIKA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar