onsdag 5 augusti 2015

Pride...

Vi hade en härlig helg med barnbarnen, och tur med vädret.


Det årliga besöket i Furuviksparken blev lyckat..sol&bad ,karuseller& djur blandades med gofika under dagen, och nöjda flickor somnade bums i husbilen på hemvägen..





















Naglarna målades i regnbågens färger,husbilen packades om,för Pride-vecka i Stockholm.

 Blåögat hade inte försvunnit trots salvan..Men jag hoppades att solglasögonen skulle vara på dagligen.

 Vi stannade till i Gävle på Partykungen för att hämta upp skjortor och strumpbyxor vi köpt..regnbågsfärgade såklart!


Nu var det ju tur att vi skulle lämna Luna i Täby hos Annikas föräldrar först..för då passade vi på att låna symaskinen och sydde hastigt om den där "looking for some hot stuff"-skjortan , Kragar och ärmar klipptes av.. och vips var 70-talet borta..och Fruarna fick sej varsin Pride skjorta :)

Här måste jag slänga in en händelse.. Annika med partner besökte sina föräldrar i Täby för massa år sen..Det inföll sej under Priden. Hennes far sa : "Vet ni vad det är i helgen, pride ! Ska vi åka in till stan och titta på clownerna!? 

Annika tog upp händelsen med sin far när vi satt där vid köksbordet och sydde våra skjortor.."Kommer du ihåg det pappa ?" frågade Annika .Varpå han svarade.. "Ja..men nuförtiden behöver jag inte ens ta mej in till stan, nu kommer ju clownerna hem  "  Hahahaha.. :)


Vi parkerade som vanligt oss på "våran" plats på Långholmens husbilscamping. Med likadana "outfits" och välpackade ryggsäckar lämnade vi campingen vid lunchtid varje dag.


Maten intogs oftast i mysiga Gamla stan...innan vi åkte vidare och roade oss i Pride park till kvällen.





Scandic hade en tävling, där man skulle ta finaste pussbilden vid deras uppställda reklam..vi tog en och fick senare meddelande om att våran bild valts av juryn till en av dom finaste och vinst skulle skickas hem..Trevligt!
Lördagen kom.. Parad Dagen! Och Regnbågs klänningarna åkte på.. Vi var redo.. att möta färgerna , glädjen, budskapen.. solen och festen !





Många kan tycka att Priden  spelat ut sin roll, att vi är så accepterade nuförtiden, att det inte är nån "big deal"....men det har den uppenbarligen inte.  Några små MOT demonstrationer visade detta klart och tydligt.. 

VI har inte mött några stora motstånd, vi är accepterade på vår ort..vi lever som vilka Svenssons som helst..men alla kan inte göra det! Det är väl den största anledningen till att vi återkommer år efter år..för att normalisera.

Jag ska ta ett exempel.. Första året när vi åkte på Priden, hade vi låtit trycka upp linnen med regnbågsfjärlilar på..
Vi vart stoppade var 100:de meter av förbipasserande människor. Dom fotade och frågade..
Året efter köpte vi Pride klänningarna.. då stoppades vi var 10.de meter..

I år köptes pride skjortorna.. som åxå aktiverade många mobilkameror..

MEN ingen fotade våra fjärils linnen i år..för att dom var inget spektakulärt längre.. :) Dom ingick i normal klädsel för dom flestas ögon..normaliserats..
Tack för i år Stockholm Pride.. vi återkommer nästa sommar!


// VERA

3 kommentarer:

  1. Anekdoten med din far och "clowner", ja vad ska man säga. Jag hoppas det var med glimten ögat han sa det Annika. Kul att ni har det bra när ni är här i Stockholm. Det var roligt att se Paraden igen, för första gången som jag såg HELA. Tänk att det fortfarande finns människor som inte kan eller vill förstå, att det ska vara så farligt och konstigt i en dels ögon. Jag tycker ni är härliga tillsammans! Jag försöker göra mitt bästa genom att stötta och åtminstone se på paraden. Varför kan vi ta privat någon gång, om det är intressant att veta.
    Det är vid sådana tillfällen som djurparksbesök som jag önskar att jag hade barnbarn. Nog för att min yngsta som fortfarande har dille på Kolmården och gärna åker dit - men det är inte riktigt samma sak. Även om vi har roligt då vi åker. Söta är de di små i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis sa pappa det med glimten i ögat. Hans humor är härlig, lite speciell men aldrig, aldrig menar han något nedlåtande! Godare och vackrare hjärtan än mina föräldrars har jag aldrig träffat på ... bara lika vackra. :) Jag är lyckligt lottad med alla nära och kära i min närhet. :)

      Radera
  2. Glömde att säga att ni bodde i närheten av min gamla lekplats! Jag bodde på Långholmsgatan 20 fram tills jag var 6 år gammal. Det är en evighet sedan. Varje gång jag återvänder dit (Hornstull) så vill jag både fly och stanna. Minnen, både ledsamma och bra blandas. Min faster bodde där i 70 år innan hon gick bort 98 år gammal. Det känns konstigt att inget är kvar. Så lite lite svårt är det gå dit.

    SvaraRadera