söndag 13 september 2015

Knappt bättre ...

Jag vaknade av att Vera klev upp. Det var mörkt i sovrummet.
   "Bejbi, vart ska du?"
   "Jag ska gå upp."
   Jag tittade på klockan - den var 04.50! 
   "Nu? ... Så här tidigt?"
   Hon mumlade att hon skulle ha medicin. 
   "Lägg dig, älskling. Jag hämtar det."
   
   Hon sa att hon varit vaken sedan tre och att hon ville upp. 
   Upp?! Vera?! Som legat i två dagar, knappt ätit eller druckit alls och som dessutom kräktes det lilla hon fått i sig i går kväll för att hon var illamående och svag när hon skulle gå på toaletten?! 
   
   Det var bara kliva upp och se vad som var i görningen. Jag tjatade att hon skulle dricka något och helst äta lite frukost. Hon behövde det så väl. 
   "Kaffe", blev önskemålet?! Jag ansåg inte att det var det bästa valet ... 
   
   Hon la sig i soffan medan jag fixade en frukostbricka med smörgås, youghurt, juice ... och kaffe! Tänkte att något förhoppningsvis skulle passa. 
   
   En liten bit smörgås och ett halvt glas kolsyrat vatten senare la hon sig utmattad i soffan. Hon sa att hon ville duscha. Det kunde jag förstå. För när man varit/är så sjuk känns det ofta lite bättre efter en dusch. Men jag övertalade henne att låta magen vila med det lilla hon fått i sig först. 

   Nu sover hon i soffan ... Vi får se hur det blir med den där duschen när hon vaknar ...

   Innan hon somnade sa jag att vi ska åka in till sjukhuset så hon får hjälp. Men hon VÄGRAR verkligen! Jag kan inte bära henne, inte tvinga henne ... bara vädja och tjata. 

  Vera är mitt ALLT, mitt LIV och jag går sönder när hon är så här sjuk! Jag känner mig så jävla hjälplös! Jag sliter mitt hår och kan inte förstå varför hon inte vill ta emot hjälp! ... Samtidigt så vet jag att det tar lite tid innan antibiotika får full effekt ... men hon får ju knappt i sig nån närig! Hon är så svag att hon inte orkar stå mer än någon liten minut. 

   Idag är det tredje dagen hon äter antibiotika ... och vänder det inte idag får ni komma hit och hjälpa mig ... tala henne tillrätta eller ta med henne till sjukhus mot hennes vilja!



// ANNIKA



1 kommentar:

  1. Krya på dig Vera och lyssna på Annika! Vänder det inte idag så åk för sjutton in. Var inte lika dum och envis som jag kan vara när det gäller läkarvård och total vägra för att det här ska jag minsann klara av själv. Dessutom bör du vara frisk när posten anländer imorgon - för det hoppas jag du är och även att posten sköter sig. Kramar!!!

    SvaraRadera