fredag 2 oktober 2015

Blomjävlar ...

Jag frågade Vera: "Vad ska jag döpa inlägget till?" ... och svaret har ni i rubriken!

Ledig vecka, ställa klockan och hinna duscha innan hantverkarna kom klockan åtta. På med en panna kaffe åt killarna innan vi smet ut till gårdscamping. Tre dagar fick vi spendera i husbilen.
Det blev mycket arbete gjort inför boksläpp ... men omslaget står vi fortfarande lika frågande till - en bild ... en chans att få det bra! Så bra att läsare skulle välja att titta närmare på just våran bok. Vi är kritiska, skeptiska och utgår från vad vi tror skulle få köpare att stanna till.

När vi stod och småpratade med vår granne sa Vera att det skulle bli skönt att få ordning sen när fönstren är på plats. "Möbler, mattor, gardiner och blommor", menade hon.
   "Men ... ni har väl inga blommor!?" svarade den äldre generationen med glimten i ögat.

VA?! Vad sa han? Vi har ju "Gunilla"! Ni minns säkert "Gunnel" som jag fick i födelsedagspresent av svärmor. Hon som for i golvet när Vera körde rally i rondellen med husbilen ... hon som for illa varje gång jag åkte hemifrån längre än ett jobbdygn. Att sloka, resa sig, sloka och resa sig blev till slut för mycket för henne och hon dog ...

   "Man måste prata med sina blommor", fortsatte grannen.
  "Men jag pratar väl med blommorna", hävdade Vera.
   "Jag menar inte svära, jag menar prata kärleksfullt!"

Hahaha ... jag tror våran granne känner Vera rätt bra!

I somras fick jag Gunnels efterträdare av Vera. Blomman fick ett starkt namn, Gunilla - ett namn med kraft och klös! Och Gunilla har varit med oss hela sommaren i husbilen och än så länge mår hon hur bra som helst!

Så visst har vi en blomma ... och  flera garderobsblommor! Och nu har vi dessutom fyra fina till. När jag fick veta att boken ska bli utgiven fick jag en underbar orkidé av frugan. Blomman fick namnet Calle efter förlaget Calidris, och igår köpte vi tre kompisar till den.



Jag fick den stora äran att serva Anna- och Peters datorer. En Acer och en Toshiba. Bland annat la jag in Adblock i Crome så de slipper popups och reklam. Det genererade i de nya fantastiska orkidéerna Ace, Sheba och Adde ...

Jag älskar att fixa med datorer, jag älskar fina orkidéer ... och Gunilla såklart!


// ANNIKA


3 kommentarer:

  1. Kära Annika min bångstyriga ACER behöver verkligen nu omvårdnad och dina kärleksfulla fingrar. Hoppas du snart har tid över för den innan den säger upp sig.
    Puss och kram från mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fixar vi mammi! Bara slå mig en signal och ge mig koden så kör vi! :)

      Radera
  2. En blomma som heter Gunilla? Nu förstår jag varför mina stackars krukväxter dött! Poff bara så dog ALLA. Precis ALLA. Det är nog för de aldrig fått namn ;) Vet inte ens om jag pratat snällt med dem? Undrar om jag vågar mig på orikdéer? De är onekligen fina.. men fan så dyra ;) Det får nog bli någon tålig grönväxt som jag inte tar död på.
    Kram

    SvaraRadera