måndag 19 oktober 2015

Lektörsutlåtande

Som ni märker så börjar en annan design ta form i bloggen. Vi har fått tips och direktiv av marknadsföringskillen på förlaget att göra vår sida mer stilren och proffsig. Så vi smyger igång lite försiktigt med det, exempelvis genom att byta bort bloggnamnet "Lotusblomster" mot "annikaochvera", eftersom det senare ska användas som vår logga när det gäller lansering, varumärke och författarnamn.

Nu är vi egentligen rekommenderade att byta plattform och forma en egen hemsida inför boksläpp. Men för tillfället är det ingen panik med det. Vi har gott om tid. Redaktören pratade om att releasen kan komma att dröja till våren. Detta för att vi är inne i ett gediget redigeringsarbete och vill inte stressa igenom processen för att få ut boken i januari.


Redigeringsarbetet rekommenderades i lektörsutlåtandet som kom förra veckan. "LUSTJAKT" har tidigare haft två parallella historier som vävts samman genom huvudkaraktären. Detta ansåg lektören vara en historia för mycket och menade att många karaktärer gjorde boken rörig. Den behövde "kokas ner" för att bli en skimrande pärla. Att minska från två spår till ett huvudspår skulle få storyn att växa, utan att den skulle tappa fart.

För oss innebär det att vi måste "Kill our darlings". Det betyder att karaktärer vi diskuterat fram, egenheter vi tilldelat dem ... allt de sagt, tänkt och gjort  ska raderas.
   Det är med sorg i hjärtat jag tar farväl av bröderna Kaufmann och deras historia som börjar 1961. Vi har lagt mycket research-tid åt dessa gossar. Men nu är det alltså tack och adjö ...

I övrigt skrev hon så här om helhetsintrycket:

"Lustjakt är en rafflande berättelse som består av många komponenter – framåtrörelsen är hög och oupphörligen målas det upp nya färgsprakande bilder för läsarens inre filmduk. Språket är både korrekt och lättillgängligt, och dialogerna rinner mestadels smidigt fram på ett sätt att interaktionen människorna emellan förstärks. Detta är ett konststycke i sig så en stor eloge för det!"


Kan man bli annat än glad! Men alltså, REDIGERA, med stora bokstäver! Jag och Vera kom ganska snart fram till att lektören hade rätt. Jobbet måste göras ... och det är tidskrävande!

Jag har hela tiden hävdat att vi har gjort boken tillsammans, även om det är jag som suttit vid tangenterna. I och med redigeringen bad jag Vera skriva ett av de stycken vi var överens om. Och hon skriver bra! Så jäkla bra! När jag läste blev jag fullständigt uppslukad av hennes text. Karaktärerna levde! Miljöbeskrivningarna fångade mig! Dialogerna hade egna röster! 

Hon är så körd nu ... kommer inte undan mer! Självklart ska vi skriva den nya versionen tillsammans! Precis som vi driver bloggen tillsammans. Det är inget snack om saken! Allt vi gör, gör vi ju bäst TILLSAMMANS! Och det är galet roligt!



Nu när vi är två skribenter hinner vi dessutom njuta lediga höst-dagar - bara fördelar!


// ANNIKA




3 kommentarer:

  1. Men så roligt!!! Fast jag kommer nog sakna er gamla hm "oseriösablogg" då ;) Nä ta det inte bokstavligen men ni förstår vad jag menar. Ni gav mig just något att tänka över, det där med att bli mer stilren och seriös i sin blogg. Kanske det är något att verkligen tänka på! Snyggt är det här inne i alla fall!
    Jättekul att detta blir ert gemensamma projekt! Men ni/du släng inte historien om Kauffmanns, vem vet de kanske kan vara med en annan gång. Fansiken man borde allt skaffa sig en partner att skriva med, så mycket roligare.

    Lycka till med boken!!! Gissa vem som väntar ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ja, lite tråkigt är det att släppa det "oseriösa" :) Men den kommer fort.f att visa oss.. Bloggen håller på att städas till, när det blir för mycket och ögat uppfattar det som rörigt då orkar inte läsaren .. inte heller orkar läsaren FÖR mycket text ,utan bilden.. Bara hoppa i vågskålen :) Jaaaa, du skulle verkligen hitta nån att skriva med, vansinnigt kul!!!! Bröderna sparas givetvis till en annan story ..och denna blir inte alls som när du läste den ... :)
    Kramar från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!!! Jag väntar troget på resultatet :) Här sprudlar det just nu så jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på så mycket att fundera över och glädjas åt. Både i sången och målandet :) Ibland förstår jag inte vad som händer och det ska ärligt sägas att det är en revansch för mig detta! Som en liten hämnd på livet som inte vill som jag ville från början. :)

      Radera