tisdag 20 oktober 2015

Mörker, halka ... och sol

Världen utanför fönstret är mörk, Vera sover  och jag ska fortsätta med redigeringen. Radion varnar om ishalka, dimma och trafikolyckor ... 

Det står väl inte på innan det blir snö också ... 

Men jag är i alla fall glad att jag är ledig idag! Nu är det alltså dags för den jävla halkan igen! Jag har redan fått känna på livsfaran den orsakar. Förra måndagen när jag körde mellan Falun och Borlänge på en dubbelfilig 110-väg blev det plötsligt stopp i en lång kurva. Jag ställde mig på bromsen i panik. Jag hann få stopp på bilen med någon liten centimeters marginal! En lastbil hade kört i diket. Men olyckan såg inte allvarlig ut, och någon stod i diket och ringde i mobiltelefonen. Två bilar hade hunnit stanna. Några sekunder senare hade jag passerat olycksplatsen. Jag hörde strax efter radion varna om det. Hela förmiddagen hörde jag att framkomligheten var obefintlig på platsen.
   När jag morgonen efter läste i tidningen att en person avlidit tyckte jag att det var fruktansvärt! Jag hade inte tolkat olyckan som allvarlig. Lastbilen hade stått upprätt med släpet i diket och hytten på vägen ... Någon hade stått med telefonen och ringt S.O.S. ... och två bilar hade stannat ...
   Hade jag kunnat göra någon skillnad? Tankarna maler ... 
   Det var höstens första morgon med frost och dimma. Den första! Tider med halka återstår resten av hösten, hela vintern och en del av våren ... 
   Men idag behöver jag i alla fall inte ut med bilen!

Jag har bara ett dygn kvar innan jag blir långledig, och ledigheten ska ägnas åt fru, barnbarn och manus. Men faktiskt har jag en plan om att hälsa på mina föräldrar också. Det var länge sedan och jag saknar dem. Jag har fått en liten vink om att de saknar oss också ... och att deras dator saknar mig! Men i vanlig ordning är jag och hustrun inte lediga samtidigt mer än för- eller eftermiddag, så jag får åka själv ...


Anna, när jag är tillbaka hemma igen ställer jag gärna upp en temporär service-station här hemma. Så kom förbi med dina pärlor på måndag nästa vecka :) ... Många tror att det skulle vara besvärligt att få gamla datorer att må bättre. Men så är det inte alls - det är bara lite tidskrävande. Men liksom ett långkok kräver att hamna på spisen så kräver datorn bara att jag kör igång de olika programmen. Resten sköter sig själv och jag behöver inte ens ställa äggklockan. 

Precis som i manusskrivande kan ett blogginlägg få en vinkling jag inte hade en aning om när jag satte mig vid tangenterna. Idag var tanken att jag skulle skriva om min klantighet - vi köpte en egen domänsida igår! ... www.annikaochvera.se ... eller egentligen hyr vi den, i tre år till att börja med. Men klantigt av mig att skiva mailadressen med .com istället för .se ... Och nu kan jag inte komma åt hemsidan. Jag måste först fylla i en blankett för uppdatering av kunduppgifter. Jag blir så trött när jag gör innan jag tänkt efter ...


Men nu börjar dagen vakna. Jag väntar på att Vera ska göra detsamma och sätter igång med redigering så länge. Jag är nyfiken på vart berättelsen tar oss idag ... Det enda vi bryr oss om är att följa den röda tråden.
   Flow ...


// ANNIKA




1 kommentar:

  1. Försökte länka om till er eller rättare byta namn på er blogg i min länklista! Hm... jag tror blogspot spelar mig ett spratt och inte vill som jag vill. Jag får försöka senare. Listan ska rensas då jag upptäckte att en del bloggar inte finns längre. Andra får stå kvar fast personerna inte skrivit på evigheter.
    Hoppas ni har det bra i höstvädret - en annan håller på att dammsuga och det gör mig vansinnigt sömnig :)
    Önskar er en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera