onsdag 25 november 2015

Bygga hemsida och framtid ...


Som många av er redan vet, så ska jag och Vera ge ut en bok till sommaren nästa år. Vi hoppas självklart att det ska ge oss möjlighet att försörja oss som författare i livets nästa kapitel ... 


Kan boken bli ett vägskäl för förändring?

I alla fall så har vi förstått att man ska välja genre inför publiceringen. Antingen ska boken vara ett relationsdrama, en deckare eller en psykologisk thriller. Där har vi ett delikat litet problem, LUSTJAKT är ett relationsdrama i en spännande deckare! Och vi ska försöka lansera den precis så.

En annan trevlig konsekvens är att vi bör ha en egen hemsida färdig inför boksläpp. Jag gillar ju teknik, och som tur är gillar jag att lära mig nya saker också. Så att lära mig att bygga en hemsida var inget som skrämde, tvärtom såg jag fram emot att sätta klorna i nya tekniska kunskaper. 

Första steget var att köpa oss en domän. Novis som jag var googlade jag runt lite och hittade en prisvärd för 323 kronor för tre år. Det var absolut överkomligt, MEN när jag skulle sätta igång insåg jag att vi behövde ett webbhotell för att det skulle gå att göra minsta lilla kommando på domänen. Jahapp?! Och för att göra det där vi köpt "annikaochvera.se" skulle vi vara tvungna att betala ytterligare dryga 1700 kronor! Gaaah!!!

Efter mycket och massor av krångel lyckades jag byta webbhotell. På "Miss Hosting" beställde jag ett års webbhotell för bara 120 kronor. Snacka om skillnad! Okej, så jag började bygga ... När det var dags att publicera verket förstod jag att jag hade snålat som tagit det billigaste alternativet Basic. Men Miss Hosting var hur gullig som helst och hjälpte med uppgradering till Professional, och vi behövde bara betala mellanskillnaden på ytterligare 120 kr.

Här är resultatet! 


Vi var båda hyfsat nöjda med den designen. Vi tyckte att stilrent och enkelt var ett bra koncept ... 

Då var det bara några få moment kvar att göra, och en stor sak var att importera denna blogg Lotusblomster till den nya domänen. Men ser ni, det gick inte! Inte i site-buildern där jag byggt sidan i alla fall. Jag fick veta att jag istället skulle ha byggt i Wordpress! Då skulle det ha fungerat!!! Gaaah!!!

För att "göra om och göra rätt" krävs att jag raderar arbetet som är gjort, men innan jag sätter igång med det en helt annan dag kan ni gärna kika in på www.annikaochvera.se ... för man vet aldrig om jag lyckas en gång till ... 


// ANNIKA



2 kommentarer:

  1. Jag tror inte jag ska ge mig på EGEN hemsida! Det där lät för komplicerat tycker jag. Jag hade min tanke då jag var som mest ivrig med mina projekt - nu vet jag inte ens om mitt nya projekt kräver en hemsida. Den som lever får se. Jag ser fram emot er nya sida, hoppas det ordnar sig och du får igång den med tiden. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Kära nån förstod inte ett dyft.... men säkert fixar du det. Stor kram till e båda

    SvaraRadera