onsdag 20 januari 2016

Fläskfilé med syrlig, krämig ost

Vi har aldrig haft det här som en matblogg, och det ska det "renodlat" inte vara heller ... men idag och kanske ett tag till delar jag med mig av recept, så får vi väl se hur många inlägg "flugan" håller i sig.


Ingredienser

  • fläskfilé
  • salt
  • svartpeppar
  • margarin
  • grädde/mjölk
  • mjukost, naturell och lite syrlig
  • röd vinbärsgéle



Precis som Vera skrev i inlägget igår så får jag alltid extra inspiration i köket när "Mästerkockarna" går på tv, och precis som tidigare säsonger lovade jag henne att skriva upp recepten jag kokar ihop.

Jag har inte gjort det förut fast jag har sagt det och det grämer mig att många goda recept fallit i glömska ... Nu ska jag i alla fall försöka hålla mitt löfte till henne.

Ni vet hur det är, man skriver upp ett recept på papper som man inte har en aning om vart det sedan tar vägen, det liksom bara försvinner ... Därför tänkte jag göra två flugor på smällen och skiva recept som jag blir extra nöjd med här på bloggen under etiketten "Recept", dels för att hitta dem när jag vill laga dem igen och dels för att dela med mig till er ...

Gör så här: 
  1. Sätt på ugnen på 175 grader. Putsa köttet och skär det i lite tjockare skivor, salta och peppra.
  2. Stek skivorna i smör eller margarin på ganska hög värme, drygt fyra minuter på varje sida. Jag började med "femman", men då var väl spisen inte tillräckligt varm så jag sänkte sedan till "fyran".
  3. Lägg över köttet i lergryta eller ungsform för att få det så mört som möjligt. Glöm inte att lägga grytan i blöt innan så den inte spricker av värmen.
  4. Lägg/häll i mer smör i stekpannan och häll späd med grädde. Vi använder Milda Mat Extra 4%, och eftersom den blir ganska tjock så spädde jag med lättmjölk. När det kokat ihop sig till en fin sås tillsätt gärna något lite syrligt.  
    Vår slogan - "Billigt är ballt" funkar fint med varor från Lidl
  5. Tillsätt också vinbärsgelé för sötman, som får lösa upp sig i såsen, och soya för smak/färg. Smaka av. Nöjd? Annars krydda som farbror Melker, efter behag.  
  6. Häll såsen över köttet och skjuts in i ugnen ... en sisådär 30 - 45 minuter. Ju längre ju mörare!
Som rättens kolhydrater kokade jag potatis och morötter som jag sedan pressade genom potatispress.

Med vinbärsgelé på tallriken blev rätten så MUMS att frugan krävde detta recept på pränt.


// ANNIKA


4 kommentarer:

  1. Denna kanske man ska testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag varmt rekommendera Andreas (är du min pöjk, så skriver du väl det :) ... Kul att man kan inspirera till matlagning! :)

      Radera
  2. Låter gott! Nu fick jag inspiration! Kom att tänka på att jag faktiskt aldrig lagt ut några recept i min blogg... den där bloggen ni vet som är halvdöd - på gränsen till svältdöd kan man nog säga. Men den lär nog inte kvickna till i första taget. Känns bara som en PLÅGA att skriva för tillfället... vilket beror på prestationsångest som vanligt.
    Men jag följer med glädje dina recept! Alltid roligt med nytt. Nu ska jag läsa lite till :) Det här gillar jag!!
    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Ann-Charlotte! Jag väntar ivrigt på dina recept! Och vi har koll på din blogg utan uppdateringar och följder dig (i vår blogglista längst ner i vänster spalt). Vad roligt att du gillar boken! :)

      Kram kram

      Radera