måndag 21 mars 2016

Spännande sightseeing ...



Jag kan återgå till min plats på ugnen ... Jag hoppar inte i taket av glädje den här gången, frågan Varför? tar udden av det.
.  
Jag försöker att inte älta den, och använder mina Triggers istället. Det tar ett tag att landa ... ställa saken i perspektiv, acceptera och gå vidare. 

Vi har under ett par dagar ägnat oss åt några roadtrips och nyfikat oss i b.l.a gamla saker. Både stora och små. 

De större gjorde stora intryck.. spooky, spännande och sorgligt.


Den vita staden ... 37 st vita byggnader uppfördes i Säter. 1912 tillträdde runt 800 mentalpatienter och 300 personal den Vita staden. Här finns mycket intressant och tyvärr sorgliga fakta. 


Försöken på patienterna kan liknas vid tortyr och många gånger med dödlig utgång, de begravdes på den tillhörande kyrkogården en bit bort. 

Jag sa till Annika att "Alla kommer tro jag flippat totalt när de ser vad jag fördriver dagarna med nu!"
Men det har jag inte :) 

Historia och arkitektur blandat med äventyr och nya erfarenheter är intressant.
Det kan ge idéer och inspiration till kommande böcker.

Jag har inte flippat, jag är på väg tillbaka! 

// VERA


1 kommentar:

  1. Så intressanta byggnader, så skönt att läsa detta inlägg. Hur du nu än känner så fick du vara kvar. Jag hoppas de aldrig mer jäklas med dig. Även om en gnista är tappad så kommer det nya att fylla på med.
    Kram

    SvaraRadera