torsdag 10 mars 2016

Ta bort erbjudande om uppgradering till windows 10

Jag gillar ju ... nej, jag älskar att klura med dator-problem och support. När jag för flera månader sedan såg att min dator kunde uppgraderas till Windows 10 tvekade jag ganska länge. Men eftersom jag gärna hjälper vänner med datorer tänkte jag att jag borde göra det så att jag vet vad jag ska hjälpa till med om någon frågar om hjälp med en redan uppgraderad dator.


Så jag körde igång hela uppgraderingsprocessen på min inte alltför gamla, men billiga Toshiba, Windows 8.1. Det tog tid kan jag lova ... och något annat jag kan lova är att min dator sedan blev seg som kola! Oavsett hur jag har forskat och försökt speeda upp den efter uppgraderingen så har jag inte lyckats få min dator att fungera som innan. Att vänta på ett kommando, ibland i flera minuter, gjorde mig galen!

Efter en tid tröttnade jag och ville nedgradera den igen. Men se där har jag gått bet! I förra veckan bestämde jag mig för att återställa min dator till fabriksnytt skick. Jag kopierade alla mina viktiga filer till en extern hårddisk och körde sedan återställningsprocessen.

JA, JA, JA! Nu fungerar den som den ska igen!!! Men efter massor och många uppdateringar så kom ikon-jäveln tillbaka om erbjudande att uppgradera igen!
Popup, efter popup om detta "fantastiska" erbjudande störde mig!
Jag har inte bett om att uppgraderingserbjudandet på 3-6 GB ska laddas ner i min dator. Det görs automatiskt och heter: KB3035583 ... ett program som lägger sig likt ett jävla virus nere i listen i högra hörnet.

Jag tycker att det suger! Microsoft ställer till det ordentligt för många som har dåligt internet när man ofrivilligt måste ladda ner detta skit! Så, går det att göra något åt det? ... JA!

Börja med att klicka på uppåtpilen för dolda ikoner i listen och klicka sedan på "Anpassa".

Välj sedan: "Dölj ikon och meddelanden" för Windows 10 uppgraderingen på Inställningar.

Nu slipper du det trakasserande erbjudandet om att uppgradera!

Om du nöjer dig med att slippa "tjatet" så gör du inget mer.
Men programmet ligger ändå kvar och tar onödig plats och om du vill ta bort det går du in HÄR och laddar ner:

Programmet kommer sparas som en komprimerad mapp.



Öppna "I don't want Windows 10" och välj sedan att "Extrahera alla".

Kör igång "I don't want Windows 10". "User account control" kommer då att fråga om tillåtelse. Välj då "Ja". Genom att fullfölja och starta om programmet får du bort det installerade erbjudandet från datorn.

Nu är ju Microsoft OERHÖRT angelägna om att programmet ska installeras om i alla fall. Jag är chockad över deras sätt att ta sig friheter med folks datorer!

Detta går också att avhjälpa genom att ladda ner ytterligare ett program HÄR


Öppna och spara sedan fil. Gå till hämtade filer och starta programmet. Godkänn genom att klicka på "Ja" också denna gång.


GWX-programmet ser ut som ovan. Jag klickade där pilen visar och godkände ändringen. När allt är klart ser det ut som på bilden.

Lyckas du med allt detta kommer du att slippa trakasseri om Windows 10, du slipper ladda ner programmet gång efter gång och du slipper dessutom ha det i din dator ...

Det tog ett tag att klura ut ... men ingenting är omöjligt - det tar bara olika lång tid att genomföra.

Lycka till!



// ANNIKA
 
 

3 kommentarer:

  1. Himmel! Nu är jag glad jag har Mac ;)

    Sonen har bytt delar i sin dator, dvs uppgraderat hela hårddisken till en ny, pris 6000 kr och glad i hågen installera han allt. Får sedan ett meddelande från just nämnda Microsoft att Windows 10 slutat att gälla och att han får köpa nytt! Nu var det inte tal om att få det uppgraderat gratis utan det kostade 1300 kr, jag blev inte glad kan man säga. Frågan är nu, vilket program låg i den nya hårddisken eller försvann allt bara?? Eller har han grundlurat mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kan alltid prova att återställa till fabriksnytt skick, och sedan hindra Windows 10 på samma sätt som jag har beskrivit i inlägget. Hoppas att det fungerar för honom!
      Ha det gott, Ann-Charlotte ... nu rimmade jag också :) Kram

      Radera
    2. han provade funkade inte så det blev att köpa Windows igen :)

      Ja nu rimmade du allt. Kram

      Radera