fredag 1 juli 2016

Böcker...


  Annika har och är på semester vid sina föräldrars stuga. Ett litet rosa paradis i Roslagen.

 Hon har Luna med sig, som ska lämnas kvar hos dem medan vi åker och gottar oss på Gotland nästa vecka.

Jag är hemma och jobbar... både på huset och stålverket.


Mellan skurarna så har jag målat ... gick sådär. Det ser ut som om jag måste göra om sista biten på trappan, där är färgen som bortsköljd!
Retfullt nog skiner solen när jag skriver det här... fnys.

Tre nattskift kvar innan det är dax att befria fötterna från dess stinkande fängelse och släppa lös dem i Gotlands mjuka sand.

Vi får ju ha releasen på Tofta Camping måndag den 11/7 ... Och tänker att vi kör lite strandtema, Vatten är ju något man vill ha med sig till stranden, den beställningen kom igår kväll. Resten av grejerna skulle inte hinna komma, så de skickas direkt till Gotland. 


Lite nervöst är det ... bara vi två, helt novis i bok-branschen. Inte en susning om hur eller vad som är brukligt. Noll vett och etikett! Så vi freestylar, som vi brukar när vi inte riktigt har en aning om hur allt funkar. :)

Jag har läst ganska många böcker på senare tid. Kvinnliga författare i ropet och i vår genre, detta för att uppdatera mig om vad/hur de skriver. De var alla okända för mig, utom Läckberg.

Inte för att på något sätt jämföra vår egen bok med någon annans, även om jag har åsikter om det jag läst. 
Jag är en kräsen läsare, det betyder inte att jag är en PERFEKT författare! :)

Språket är skitviktigt för mig. Det gååår inte att upprepa samma ord i samma stycke, inte heller skriva "på tal om" när hon är ensam och tänker... Ja, massa småsaker kan jag haka mig på. Men har också lärt mig en del. T.e.x att kapitlen med fördel skrivs kortare än förr. 

OCH att jag är grymt imponerad av Sofie Sarenbrant, hon är helt klart min nya favorit! Språket är perfekt, hon lyckas fånga läsaren direkt och hålla liv i gåtan till sista sidan. Hon gör bladvändare, trovärdigt och rationellt. Gillar hennes blandning av karaktärer och inte överdrivet massa polisarbete som kan bli tradigt. Men inget blir tjatigt långt, inte  heller för kort ...alldeles lagom! 


Jag har precis börjat på den här och efter bara 20 sidor är jag hooked!
Solen strålar in genom fönstret och jag får svårt att välja om jag ska lägga mig och läsa vidare i boken eller gå ut och måla om det som regnade bort! :)

// VERA

1 kommentar:

  1. Skriver upp Sofie Sarenbrant! Just nu är det Martina Haag på tapeten hos mig.

    Apropå detta med bokreleasen så var jag på en för några månader sedan, eller vänta det måste ju varit höstas? Ett litet ölfik, trångt och varmt :) Men en intressant bok. Så jag tror ni gör helt rätt i att ha det på en camping, låter mycket trevligare. Fler som hittar dit? Och vett och etikett är det inte till för att brytas? Lycka till NU!

    SvaraRadera