onsdag 19 oktober 2016

Skrivarkurs?...


Igår hade vi en riktigt mysig hemmadag tillsammans. Vi högläste manus i brasans sken, noterade och diskuterade ändringar som skall göras. Annika hade lagat min favvomat: revbensspjäll och tillika en supermumsig dessert. Den delikata måltiden intogs framför tv:n till vår favvoserie: Game of Thrones.


Under min sjukskrivning (som sträcker sig till 30/12) har vi snart plöjt igenom seriens sex säsonger. Men idag jobbar Annika, så abstinensen att se Järntronens utmanare kämpa, stillas med skrikande Housewifes (lite saksamma fast utan svärd och hästar) och ytterligare tradera köp.


Bandaget och stygnen är borta, jag är lite rörligare och har inte lika ont längre. Jag gör mina sjukgymn. övningar, dock inte 4 gånger om dagen som det föreskrivits,(hur ska jag då ha tid att titta på tv och hänga på tradera?) Men bilkörning vågar jag mej inte riktigt på ännu. Så en dag som denna blir det husarrest och det kanske är tur det! För vad skulle jag göra om jag mötte en läskig clown ute? ... Springa!?

Eller låtsas att mina kryckor är glänsande svärd av Valyriskt stål?

Nä, då känns det tryggare att röra sig inom hemmets väggar i sköldpaddsfart (vilket är lite snabbare än snigelfart). 

Nu sitter ju inte handikappet i händerna, tack och lov! 
Imorgon blir en skrivardag med fingrar som rör sig betydligt snabbare än ovan beskrivna hastigheter!


Då kommer jag in på ämnet jag har haft funderingar kring; blir man någonsin nöjd med själva redigeringen? 
Förra gången hade vi en deadline, så då var vi helt enkelt tvungna att vara nöjda med "finputset". Det har vi inte nu och vi hittar nya vinklar, strykningar och tillägg som vi vill göra i det nya manuset.

Och så har jag haft en fundering på dessa skrivarkurser ... Blir jag en bättre författare om jag gått såna? Vad lär jag mig där? Eller förstör jag sättet att skriva på med ett nytt tänk?

Har någon av er gått skrivarkurs? Kan ni inte dela med er av eran erfarenhet är ni snäll?
Det skulle jag uppskatta stort!

Kram Vera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar