måndag 9 januari 2017

Samtidigt i Hofors ...


Om några dagar sänds dokumentären Samtidigt i Hofors, där vi medverkar.
Det kommer förmodligen inte bli åsiktsfritt i sociala medier, det märkte vi redan efter förra blogginlägget - där en del av innehållet missförstods och därav raderades.

För en tid sedan blev vi tillfrågade om att medverka i att göra en varm och kärleksfull serie om Hofors och dess kreativa invånare.

Vi var tveksamma länge, det var inget som vi bara hoppade på direkt. Men kärleken till orten och att de ville göra vår dramaturgiska båge/linje om vårt författande - att vi skriver som EN författare och gör våra bokomslag själva. Det avgjorde det hela, vi såg det som en chans att ta vara på!

Åtskilligt med tid gick till filmning tidigt i höstas. Vi tyckte det var kul att hänga med det HÄRLIGA filmteamet! 

När förhandsvisningen av avsnitt nr 1 visades blev vår reaktion inte lika rolig.
Vår medverkan hade reducerats till ca 60 sekunder ... hela vår linje var borta??

Vår spontana uppfattning blev att det lagts för mycket fokus på det udda ... MISSFÖRSTÅ OSS RÄTT HÄR!! Vi gillar udda!! Är det några som är udda så är det väl vi! Två vuxna kvinnor som klär sig identiskt ... :) 
Eller att vi ofta spontant utmanar varandra i olika knasiga dueller. 
Vem bygger valfri, snyggast Disneyfigur på en timme?!


Vi har haft en ABBA-dag, där vi endast fick tilltala varandra med Agneta och Frida. Tre felsägningar och sen blev straffet att åka gris i foajén till butikerna, iklädd ABBA-munderingen!


 Vanligtvis finns det en helt logisk och rimlig förklaring till det underliga beteendet, men det verkar ju inte klokt!

Första  upplevelsen av förhandsvisningen blev att det varma och kärleksfulla fick stå tillbaka, i avsnittet som sågs. Och när innehållet landat, på fel ställe i våra hjärtan, kom reaktionen.

 Det stämde inte överens med vad som blivit sagt och vad som visats. Vid den sista inspelningen vi gjorde i slutet av september var direktiven: "Tänkte samla in allt vi behöver för att bygga er linje (deckarens betydelse för er och de drömmar den innehåller)". Istället visades ca 60 sekunder av förrförra årets pilotinspelning, alltså 1,5 år gammalt material.

Besvikelsen  blev stor. Ingenting av det vi brinner så stort för framkom, som i de andras fall. Vi förstår filmbolagets idé och den linje de ville följa, där vi och flera med oss inte hade någon plats. Då kände vi att det kunde kvitta om vi ens var med, och bad om att få även den lilla delen  bortklippt. 


Hur som helst, så är vi säkra på att dokumentären blir en succé.
Vi ser fram emot att se samtliga avsnitt.

Idag fortsätter vi att brinna vidare för facerape-manuset.
 Det är ett gediget redigeringsarbete vi har framför oss - vi bestämde att kapitlen skulle delas och möbleras om. Låter lättare än vad det är ... jobbigt, roligt och nödvändigt. Vi har läst och lyssnat på många böcker sen vi rörde facerape sist. Många insikter har infunnit sig, bland annat att det blir vanligare med kortare kapitel. Det blir bättre flyt då, tycker vi!




// ANNIKA & VERA



6 kommentarer:

  1. Hej hopp snöyran! (fast den har smält här så gott som)

    Jag kan förstå er reaktion, den ni fick från början. Jag skulle ha reagerat på samma vis, men teve är ju teve... och det blir nog aldrig riktigt som det är tänkt eller sagts att det ska bli.

    Jag kommer i alla fall följa serien - jag är nyfiken på Hofors! Så nu hoppas jag verkligen att jag får en bra bild av er hemort. Udda eller inte... jag gillar udda! Jag är väl lika udda jag i så fall... och ärligt talat är inte det udda bäst? I varje fall bra mycket roligare än det grå "normala" - jag har fortfarande inte kommit på vad som är normalt.

    Jag ser fram emot nästa bok! Stå på ER!!! Ni kan det här och vet vad ni vill! Nu ska jag själv rusa mot en beställning, tar lite emot då jag fick för många direktiv! Men en sak är säker målandet, tecknandet går allt bättre ju mer jag övar. Längtar efter mer tid, lugnare tid och kanske rent utav mer ensam tid... min längtan mot att bosätta mig på Söder strider mot den bild jag har framför mig - lugn och ro i en röd stuga på landet! Vad det blir? Troligen inget... kanske är det så enkelt att jag avundas dem som vågar bara kasta sig ut i det okända och följa sitt inre. Jag är inte så bra på det.

    Men i alla fall önskar er all lycka med nästa bok, en trevlig kommande helg och hoppas att allt är väl med er båda två.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att ditt målande gett beställningar! Men inte helt överraskande, de är himla fina.
      Klart man gillar udda! :) Och du är alltid välkommen till Hofors om du är ute på vift.
      Manuset kräver enormt arbete med kapitlen, men vi jobbar på och ger oss inte förrän vi är nöjda. Tack för pepp!
      Kramar

      Radera
  2. Fasen vad surt... Jag hade sett fram emot att glo MASSOR på er. Trist när ni blev så reducerade, jag förstår er reaktion FULLKOMLIGT!

    Kram på er puddingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. MMMM, surt sa räven!
      Men lite extramaterial har de lagt ut på olika deltagare på svt play, så även vi. :)
      Kramar

      Radera
  3. Nej, jag håller inte alls med er! Jag tycker att det är en varm skildring av Hofors, och jag blir glad av serien. Er medverkan tycker jag var bra mycket viktig, och slår hål på en vanligt förekommande fördom: Nämligen att det skulle vara svårt att leva som lesbisk på en mindre ort. Viktigt! Så här skrev jag allmänt om programmen:

    http://alpinechar.blogspot.se/2017/01/omsint-skildring-av-hofors.html

    Lev väl!
    Kram
    Bosse

    SvaraRadera
  4. Tack Bosse! Vi länkade oss vidare och håller med i viss mån. Men hävdar fortfarande att det varma och kärleksfulla fått stå tillbaka. http://www.arbetarbladet.se/gavleborg/hofors/hoforsborna-rasar-over-att-michael-ohlsson-inte-bjods-in-till-hostkalaset-mobbning-pa-hog-niva o.s.v

    Trevlig Kväll
    Kram
    Annika & Vera

    SvaraRadera