tisdag 18 april 2017

Gilla läget ...


Åter i blåstället sen några veckor, efter 6 månaders sjukskrivning.
 Sjukförsäkringen är en snedvriden historia, 180 dagar sen klipper försäkringskassan dagsersättningen OM man inte ställer sig till arbetsmarknadens förfogande! Oavsett om sjukskrivningen sträcker sig längre än så. Om man som jag, varit anställd i snart 28 år kan man förslagsvis ta tjänstledigt för att ställa sig som arbetssökande?
Jag skulle alltså ta ledigt FRÅN mitt jobb för att söka nytt jobb för att erhålla sjukpenning!
Jösses, vilken idioti...

Men det hela löstes på jobbet, som jag (och min chef) tycker är det naturliga tillvägagångssättet i dessa ärenden. Jag blev omplacerad under en period, eftersom knäet är under utredning. 

Men hur underbart var det inte att kliva in på jobbet och möta alla härliga jobbarkompisar som välkomnade mej tillbaka. Det värmde ända in i hjärteroten! Nu ska jag inte jobba med dom, jag jobbar intill dom. Jag ska analysera stålproverna dom tar, ett laboratoriejobb.

Inte riktigt min grej ... massa siffror och decimaler. Jag stirrar inte in i dataskärmarna späckade med förkortningar på grundämnen och siffror och fylls med inspiration.  
Näee, tacka vet jag att hitta massa fynd ute på golvet som undkommit smältning.


En sked, hur gammal är den? Hur såg hemmet ut där den en gång tillhört? En rostig hästsko, en ovanlig nyckel, vill den säja mej något? Frågorna poppar upp och fantasin gör en egen resa. Men det är bara gilla läget så länge jag inte klarar av mitt ordinarie jobb som ugnsskötare på stålverket.

En annan som gillar läget är Luna!


Hon har skolats in på ett hunddagis i Borlänge. Luna tycker i allmänhet inte om andra hundar, det är åtminstone det intryck hon gett oss när vi mött på dem ute på promenader. Däremot gillar hon katter men det är för att hon är uppvuxen med katten Lotus. Så i fredags höll vi tummarna hårt när vi skulle dit och bekanta oss med hundar och den nya omgivningen. Men det gick hur bra som helst, det var tre stora, snälla vovvar och en vänlig Björn (ägaren).
Luna ska "prov"sova där en natt nästa vecka som ytterligare tillvänjning till det nya.

Nästan som ett barn ... :)

Anledningen till inskolningen är att vi ska åka utomlands med Annikas föräldrar och min mamma. Stora födelsedagsresan blir det! Morsan fyller 65, Annika fyller 50 och svärmor fyller 70. Så när hundvakterna ingår i resesällskapet var vi tvungna att hitta ett alternativ.


Förra gången vi umgicks med våra seniorer tillsammans var en strapatsrik sammankomst. 
Jag ser stort framemot nya äventyr med föräldrarna, det ska bli skitkul!

Skitkul och äventyrligt är inget jag anser synonymt med det jag ska göra nu, ett nattskift på labbet. Men det ligger vägg-i-vägg med min ordinarie plats så jag kan förse mig med en dos av mitt beroende, damm, rök, buller och gnist-skådespel från stålet ... 

// VERA

2 kommentarer:

  1. Lycka till med "nya" jobbet, snart är du nog tillbaka bland gnistor och damm! Förstår dig för det där med siffror är inte min grej förutom när det gäller att räkna ut matkostnader och dylikt.
    Wow utlandsresa! Med så många jubilarer!! Hoppas ni får en underbar resa vart den än bär hän. Själva planerar vi inför en 60-årsdag och det lutar åt att vi rymmer fältet, dels har jag vänner som jag inte vill konfrontera med min mor och dels tror jag maken uppskattar att resa bort mer än att fira. Men han som fyller får bestämma. Livet ja det går vidare här, har haft så många härliga möten under påskhelgen och förslag att jag inte riktigt vet om det är sant eller inte. Livet går bra just nu.

    Grattis till Annika! Hoppas du får en underbar födelsedag!

    Kramar till er båda!!!

    SvaraRadera
  2. Verkligen idiotiskt med sjukförsäkringen! Söka jobb när man är sjukskriven...
    Hoppas "nya" jobbet blir kul och att det funkar. Resan låter kul, vad är målet??? Vi åker till London om ett tag, det är min present till Anna som fyllde 50 häromveckan och mig själv som snart blir femfemma. (Låter ju skitgammalt...)
    Hare gott, puddingar inkl Luna! :-)

    SvaraRadera